Nooit Off-topic - Pagina 427 | Iendracht.be Forum
forum eendracht aalst

Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13266 berichten ]  Ga naar pagina 1 425 426 427 428 429 885
 Nooit Off-topic 
Auteur Bericht
Ancien

Leeftijd: 45
Fillou schreef:
De buurman schreef:
weer een belangrijke dag in belgie lees ik net. gaan we vandaag dan alsnog de splitsing van wallonie en vlaanderen meemaken of komt er weer een compromis ? :)

ik denk niet dat een compromis inzit vandaag. Eén van de Waalse onderhandelaars heeft laten weten het voorstel van Leterme helemaal af te schieten en eist dat Leterme stopt als formateur als de Vlamingen vanmiddag het kiesdistrict waar het onder meer over gaat, écht willen splitsen.

Maar het is géén splitsing van Wallonië en Vlaanderen hoor. VLaamse gemeenten rond Brussel (die zo goed als tot tegen Aalst komen) waar franstaligen kunnen stemmen op Waalse politici en dat is, in principe, strijdig met de Belgische taalwetgeving. Vandaar de problemen.

Mijn inziens vooral een symbooldossier, maar het toont wel hoe goed de verstandhouding tussen beide landsgedeelten is. Bovendien lijkt mij in Vlaanderen een groot deel van de bevolking achter de starre houding van de onderhandelaars te staan, terwijl in Wallonië de mensen schrik hebben dat het land zou uiteenvallen. Daar hangt ten minste aan één van elke vijf huizen een Belgische vlag. In Vlaanderen zit iedereen te hebben op een spectaculaire commissie van Binnenlandse Zaken straks. Ze geven het blijkbaar zelfs live op tv.

Maar of dat het einde van België betekent, ik zou het niet weten. Je zou gaan hopen van wel. Ik ben daar vrij gematigd in, maar deze discussies doen toch meer en meer inzien dat er grote verschillen zijn tussen de twee delen. Langs een kant denk je, wat gaan we doen in Europa als we in ons eigen land al moeten ruzie maken. Maar langs de andere kant zijn er toch een aantal (financiële) voordelen als we het met alleen Vlaanderen zouden kunnen doen. Het enige probleem is Brussel. Dat lijkt eigenlijk Vlaams grondgebied, het is helemaal omgeven door Vlaamstalige gemeentes, maar in de praktijk is het niet echt zo. Bovendien is het ook onze hoofdstad (van Vlaanderen dus). Daar zijn kantoren, Vlaamse overheidsgebouwen, industrie enzovoort enzovoort .. mocht daar een oplossing voor een verdeling voor zijn, 't was al lang gebeurd.

Mooie samenvatting! :goe:
Zo ben ik ook eens op de hoogte. :grijns: Al 150 dagen lang zap ik het eerste kwartier weg van het nieuws...

07 Nov 2007, 12:37
nieuw in de eerste ploeg

Leeftijd: 50
WLM: [email protected]
hier in nederland krijgen we er natuurlijk niet zoveel van mee, alleen bij belangrijke zaken word er melding van gemaakt. Maar het sleept zich dus nog steeds voort. Vrij frustrerend lijkt me dat

07 Nov 2007, 13:17
Nationale Ploeg

De buurman schreef:
hier in nederland krijgen we er natuurlijk niet zoveel van mee, alleen bij belangrijke zaken word er melding van gemaakt. Maar het sleept zich dus nog steeds voort. Vrij frustrerend lijkt me dat

Frustrerend niet. Mij lijkt het vooral "polariserend". Deze patstelling is er omdat zowel Vlaamse als Waalse partijen vóór de verkiezingen keiharde communautaire beloftes gemaakt hebben (dus over de taalperikelen) en daarmee ook gewonnen hebben. Maar nu staan ze natuurlijk met hun rug tegen de muur en bedriegen ze de kiezers die hen daar gezet hebben als ze die beloftes niet waar maken.

Maar laat het nu verkiezingen zijn en de mensen gaan nog meer pro-vlaams stemmen.

Eén van de voordelen is dan, naar mijn bescheiden mening - in tegenstelling tot velen op dit forum ongetwijfeld, dat Vlaams Belang niet langer het monopolie op Vlaams nationalisme heeft. Dat het ook niet op zo'n radicale, schreeuwerige manier als bij VB moet gebeuren, maar ook gematigder kan, zonder de broek af te steken. Leterme zou alleen maar op een post uitgeweest zijn en zou wel meer dan voldoende toegevingen doen om toch maar premier te kunnen worden. Binnen twee uur weten we of hij echt het been stijf wist te houden en niet toegaf aan de Waalse tegendruk.

07 Nov 2007, 13:43
Vaste Waarde

Heeft het trouwens in Nederland niet eens 300 dagen geduurd voor men een regering gevormd heeft na de verkiezingen?

07 Nov 2007, 14:09
nieuw in de eerste ploeg

Leeftijd: 50
Urzua schreef:
Heeft het trouwens in Nederland niet eens 300 dagen geduurd voor men een regering gevormd heeft na de verkiezingen?

klopt, dat was ergens begin jaren tachtig onder het kabinet van Acht of den Uyl.

07 Nov 2007, 15:16
onderstaande foto te bekijken op eigen risico

Leeftijd: 40
Website: http://www.iendracht.be
allé de walen beginnen te buigen... haha
ze moeten kiezen tussen de vlamingen of Elio :strike:

ik kan mij voorstellen dat dat als waal inderdaad geen makkelijke keuze moet zijn :mrgreen:

07 Nov 2007, 16:16

Leeftijd: 11
De splitsing van BHV gaat er dan toch eindelijk komen :dans:

07 Nov 2007, 16:29
Nationale Ploeg

Mariner schreef:

't is te zeggen ... nu gaan een paar procedures starten die er een juridisch steekspel gaan van maken zonder voorgaande.

Maar de "vijf minuten politieke moed" van de vlamingen is er geweest. En dat is een belangrijke eerste stap. Eindelijk hebben ze eens laten zien ballen te hebben en niet zo maar hun broek afsteken voor onze vrienden uit het zuiden van het land.

07 Nov 2007, 16:38
Iendracht.be - beheer

Leeftijd: 37
Fillou schreef:
Mariner schreef:

't is te zeggen ... nu gaan een paar procedures starten die er een juridisch steekspel gaan van maken zonder voorgaande.

Maar de "vijf minuten politieke moed" van de vlamingen is er geweest. En dat is een belangrijke eerste stap. Eindelijk hebben ze eens laten zien ballen te hebben en niet zo maar hun broek afsteken voor onze vrienden uit het zuiden van het land.

Via de "noodbel" procedure zou het tot 12 maanden duren eer het voorstel er definitief doorkomt (al is het nu eigelijk wel onomkeerbaar).. Verder willen ze nu een voorlopige noodregering vormen voor de sociaal economische problemen .. terecht.

07 Nov 2007, 16:43

Bomber schreef:
Fillou schreef:
zijn en de mensen gaan nog meer pro-vlaams stemmen.

Eén van de voordelen is dan, naar mijn bescheiden mening - in tegenstelling tot velen op dit forum ongetwijfeld, dat Vlaams Belang niet langer het monopolie op Vlaams nationalisme heeft.

Het blijft natuurlijk wel de vraag of dat oprecht Vlaams nationalisme is, of dat het eerder (volgens mij) al stemmenronseling is voor de volgende verkiezingen...
Dan vraag ik mij toch af wat ze nog meer moeten doen ? Ze proberen nu eens tot het uiterste te gaan om waar te maken wat ze tijdens de verkiezingscampagne beloofd hadden en nu is het weer niet goed. :huh:

07 Nov 2007, 18:17

op welke celelbrity lijk jij ?

ikke: Matt Damon, Edward Burns, en David Duchovny (Mulder van X files)

http://findmycelebritylookalike.com/index.html

07 Nov 2007, 23:00

Leeftijd: 58
Website: https://m.youtube.com/watch?v=1c84T7KT-xs
placietjen schreef:

Verdomme zal iets verkeerd gedaan hebben zeker :oops:

Ik trek op:de zangeres zonder naam :dom:

07 Nov 2007, 23:07
Ancien

Leeftijd: 42
Ik trek op Jonny Lee Miller, Steve Zahn, Aaron Douglas en Asset Uteuliyev. Deze zij mij allen onbekend :grijns:

07 Nov 2007, 23:10

Bakkie schreef:
placietjen schreef:

Verdomme zal iets verkeerd gedaan hebben zeker :oops:

Ik trek op:de zangeres zonder naam :dom:
:strike: :strike: :strike:

07 Nov 2007, 23:17
Nationale Ploeg

Leeftijd: 56
I am I am I am superman ... 2 druppels water met Tobey Maguire :D

08 Nov 2007, 0:35
Berichten van vorige weergeven:  Sorteer op  
Nieuw onderwerp plaatsen  Reageer op onderwerp  [ 13266 berichten ]  Ga naar pagina 1 425 426 427 428 429 885