|
|
| Pagina 426 van 497 |
[ 7452 berichten ] | Ga naar pagina Vorige 1 … 424 425 426 427 428 … 497 Volgende |
| Auteur | Bericht |
|---|---|
|
Ancien
Bericht Re: Artikels
Het melkhuisje is ook zo een voorbeeld van slecht beleid, eigendom die ze hebben laten verloederen en nu zouden potentiële overnemers voor het grootste deel van de kosten moeten opdraaien.
Goe bezig Dosje. ![]() _________________ Iendracht Oiljst "Mannen weten waarom" |
| 10 Sep 2023, 8:00 |
|
|
Vaste Waarde
SOS amateurclubs (slot). Hoe onze clubs zelf de put graven die buitenlanders komen vullen
Zes Belgische clubs uit de lagere klassen zijn in handen van buitenlanders, dat kan u al lezen in het eerste luik van onze reeks ‘SOS amateurvoetbal’. “We maken ons zorgen”, zegt Nand De Klerck, beleidsadviseur en woordvoerder van Voetbal Vlaanderen — zeg maar de voetbalbond voor de regionale ploegen. Hij roept zijn clubs op tot gezond verstand. “Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden.” Eendracht Aalst, Rupel Boom, Wezet, Virton, La Louvière Centre en Olympique Charleroi. Zes amateurclubs zijn in buitenlandse handen, waarvan twee Vlaamse clubs. Is er een probleem? “We maken ons toch wel zorgen, ja. We zien dat er een aantal clubs uit onze hoogste amateurreeksen nu in buitenlandse handen zijn gekomen. Wij vinden het heel belangrijk dat ons amateurvoetbal verbonden blijft met de plaatselijke gemeenschap, met de lokale community. En ik denk dat dan investeringen van buitenaf soms zeker welkom kunnen zijn, maar dat het toch belangrijk is dat die binding weer blijft met de lokale gemeenschap.” Heeft u enig zicht op waarom buitenlandse investeerders onze amateurclubs overnemen? “Ik denk dat het antwoord daar tweeledig is. Eén, omdat het mogelijk interessante investeringsmogelijkheden zijn. Eigenaars kunnen bepaalde spelers daar stallen om later door te gaan sluizen.” “Maar de vraag voor mij is vooral: hoe komt het zover? Omdat clubs, ook in het amateurvoetbal, vaak boven hun stand gaan leven. Ze zijn misschien iets te ambitieus. Betalen hun spelers te veel. Ze zoeken het randje op. Maar de schulden lopen ook op. Zo belanden ze in een situatie waarin ze uiteindelijk geen andere keuze meer hebben dan op zoek te gaan naar een buitenlandse investeerder die de putten mee helpt vullen. We zien nog te vaak jaren van overmoedig beleid — om het woord wanbeheer niet te gebruiken — dat niet gebeurt door buitenlandse investeerders, maar door de personen rond de kerktoren. Aan dié basis moeten we werken.” “Daarom wil ik al onze clubs oproepen: bezint eer ge begint. Denk aan wat je doelstellingen kunnen zijn op lange termijn en hoe je daar geraakt. Het is niet elke ploeg gegeven om naar eerste klasse te gaan. En da’s echt oké. Dus geef niet meer uit dan wat er binnenkomt en vergaloppeer jezelf daar ook niet in. En dan kan je echt met lokale mensen, met plaatselijke sponsors, met lokale spelers, die je uit je eigen jeugdopleiding haalt, ook een heel fantastisch mooi project op poten zetten.” Bepaalde overnemers hebben een verleden als makelaar. In Visé is de eigenlijke eigenaar nog steeds makelaar, maar worden de handtekeningen door familieleden gezet. Zijn er bepaalde dingen die de amateurvleugels kunnen doen om zulke zaken te voorkomen? “Het is zeer duidelijk omschreven in ons licentiereglement dat een club niet in handen kan zijn van makelaars. Wanneer de club een licentie zal aanvragen, zal dat ook gecontroleerd worden. En als het blijkt dat die club effectief in handen is van makelaars, dan zal de licentie niet verkregen kunnen worden.” Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak “Ik denk wel dat die streng genoeg zijn. Om in Tweede Nationale of lagere afdelingen te voetballen, moet tweederde van een raad van bestuur Belgisch zijn of in België gedomicilieerd zijn. Tachtig procent van de algemene vergadering moet Belg zijn. We hebben die regels een vijftal jaar geleden doorgevoerd. Ook in de overtuiging dat het zeer kwalijk zou zijn voor ons amateurvoetbal als clubs als vehikels gebruikt worden voor internationale spelers. Liefhebbers en jongeren moeten dat doel zeker niet dienen.” “Alleen is er ook wel een verschil tussen wat ons bondsreglement zegt en wat de burgerlijke rechtbank oordeelt. We hameren op die lokale verankering. Maar er zijn natuurlijk ook nog regels, zoals vrij verkeer van personen en van ondernemen. Soms botst dat wel eens met elkaar.” “Ik zie daar één heel groot verschil. De vergoedingen die betaald worden in het amateurvoetbal. In Eerste Nationale zijn de clubs wel verplicht om zes betaalde sportbeoefenaars te hebben — dat kost centen. Maar daar heb ik het niet over. We zien ook in lagere afdelingen veel spelers veel verdienen. Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak.” “We proberen daaraan te werken. Eerder dit jaar voerden we een hervorming door die clubs stimuleert nog maximum 100 euro per punt te betalen, met een maximumbedrag van 4.500 euro per seizoen vrij van RSZ. We merken dat er een mentaliteitswijziging heeft plaatsgevonden.” “Omdat ons amateurvoetbal zoveel mooie verhalen telt. Dié mogen we niet vergeten omwille van enkele uitzonderingen. Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden. Clubs met ambitie moeten kunnen groeien, zolang het duurzaam gebeurt. Maar ik wil ook even benadrukken dat de grote meerderheid van onze clubs net op zo’n duurzame manier probeert te werken.” “Zij investeren in een goede jeugdopleiding en laten hun eigen talenten spelen in het eerste elftal. Ik denk dat dat het model is voor onze toekomst. Zo ga je minder actief zoeken naar spelers van buitenaf die je te veel zal moeten betalen. En zo werk je via de eigen jeugd aan de lokale verbondenheid. Dát is nog altijd de belangrijkste taak voor ons amateurvoetbal.” |
| 11 Sep 2023, 12:53 |
|
|
forumlegende
Neutralboy schreef: SOS amateurclubs (slot). Hoe onze clubs zelf de put graven die buitenlanders komen vullen Zes Belgische clubs uit de lagere klassen zijn in handen van buitenlanders, dat kan u al lezen in het eerste luik van onze reeks ‘SOS amateurvoetbal’. “We maken ons zorgen”, zegt Nand De Klerck, beleidsadviseur en woordvoerder van Voetbal Vlaanderen — zeg maar de voetbalbond voor de regionale ploegen. Hij roept zijn clubs op tot gezond verstand. “Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden.” Eendracht Aalst, Rupel Boom, Wezet, Virton, La Louvière Centre en Olympique Charleroi. Zes amateurclubs zijn in buitenlandse handen, waarvan twee Vlaamse clubs. Is er een probleem? “We maken ons toch wel zorgen, ja. We zien dat er een aantal clubs uit onze hoogste amateurreeksen nu in buitenlandse handen zijn gekomen. Wij vinden het heel belangrijk dat ons amateurvoetbal verbonden blijft met de plaatselijke gemeenschap, met de lokale community. En ik denk dat dan investeringen van buitenaf soms zeker welkom kunnen zijn, maar dat het toch belangrijk is dat die binding weer blijft met de lokale gemeenschap.” Heeft u enig zicht op waarom buitenlandse investeerders onze amateurclubs overnemen? “Ik denk dat het antwoord daar tweeledig is. Eén, omdat het mogelijk interessante investeringsmogelijkheden zijn. Eigenaars kunnen bepaalde spelers daar stallen om later door te gaan sluizen.” “Maar de vraag voor mij is vooral: hoe komt het zover? Omdat clubs, ook in het amateurvoetbal, vaak boven hun stand gaan leven. Ze zijn misschien iets te ambitieus. Betalen hun spelers te veel. Ze zoeken het randje op. Maar de schulden lopen ook op. Zo belanden ze in een situatie waarin ze uiteindelijk geen andere keuze meer hebben dan op zoek te gaan naar een buitenlandse investeerder die de putten mee helpt vullen. We zien nog te vaak jaren van overmoedig beleid — om het woord wanbeheer niet te gebruiken — dat niet gebeurt door buitenlandse investeerders, maar door de personen rond de kerktoren. Aan dié basis moeten we werken.” “Daarom wil ik al onze clubs oproepen: bezint eer ge begint. Denk aan wat je doelstellingen kunnen zijn op lange termijn en hoe je daar geraakt. Het is niet elke ploeg gegeven om naar eerste klasse te gaan. En da’s echt oké. Dus geef niet meer uit dan wat er binnenkomt en vergaloppeer jezelf daar ook niet in. En dan kan je echt met lokale mensen, met plaatselijke sponsors, met lokale spelers, die je uit je eigen jeugdopleiding haalt, ook een heel fantastisch mooi project op poten zetten.” Bepaalde overnemers hebben een verleden als makelaar. In Visé is de eigenlijke eigenaar nog steeds makelaar, maar worden de handtekeningen door familieleden gezet. Zijn er bepaalde dingen die de amateurvleugels kunnen doen om zulke zaken te voorkomen? “Het is zeer duidelijk omschreven in ons licentiereglement dat een club niet in handen kan zijn van makelaars. Wanneer de club een licentie zal aanvragen, zal dat ook gecontroleerd worden. En als het blijkt dat die club effectief in handen is van makelaars, dan zal de licentie niet verkregen kunnen worden.” Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak “Ik denk wel dat die streng genoeg zijn. Om in Tweede Nationale of lagere afdelingen te voetballen, moet tweederde van een raad van bestuur Belgisch zijn of in België gedomicilieerd zijn. Tachtig procent van de algemene vergadering moet Belg zijn. We hebben die regels een vijftal jaar geleden doorgevoerd. Ook in de overtuiging dat het zeer kwalijk zou zijn voor ons amateurvoetbal als clubs als vehikels gebruikt worden voor internationale spelers. Liefhebbers en jongeren moeten dat doel zeker niet dienen.” “Alleen is er ook wel een verschil tussen wat ons bondsreglement zegt en wat de burgerlijke rechtbank oordeelt. We hameren op die lokale verankering. Maar er zijn natuurlijk ook nog regels, zoals vrij verkeer van personen en van ondernemen. Soms botst dat wel eens met elkaar.” “Ik zie daar één heel groot verschil. De vergoedingen die betaald worden in het amateurvoetbal. In Eerste Nationale zijn de clubs wel verplicht om zes betaalde sportbeoefenaars te hebben — dat kost centen. Maar daar heb ik het niet over. We zien ook in lagere afdelingen veel spelers veel verdienen. Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak.” “We proberen daaraan te werken. Eerder dit jaar voerden we een hervorming door die clubs stimuleert nog maximum 100 euro per punt te betalen, met een maximumbedrag van 4.500 euro per seizoen vrij van RSZ. We merken dat er een mentaliteitswijziging heeft plaatsgevonden.” “Omdat ons amateurvoetbal zoveel mooie verhalen telt. Dié mogen we niet vergeten omwille van enkele uitzonderingen. Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden. Clubs met ambitie moeten kunnen groeien, zolang het duurzaam gebeurt. Maar ik wil ook even benadrukken dat de grote meerderheid van onze clubs net op zo’n duurzame manier probeert te werken.” “Zij investeren in een goede jeugdopleiding en laten hun eigen talenten spelen in het eerste elftal. Ik denk dat dat het model is voor onze toekomst. Zo ga je minder actief zoeken naar spelers van buitenaf die je te veel zal moeten betalen. En zo werk je via de eigen jeugd aan de lokale verbondenheid. Dát is nog altijd de belangrijkste taak voor ons amateurvoetbal.” Als ze willen dat de jeugd doorgroeit, dat ze dan eerst afspraken maken over het jeugdvoetbal. Elke goeie speler op gewestelijk niveau wordt weggeplukt dit een IP-ploeg, terwijl kleine gewestelijke ploegen eigenlijk niet over de mogelijkheden beschikken om zelf IP aan te bieden. Ploegen die IP hebben maar geen Elite verliezen hun beste spelers aan Elite ploegen. De meeste jeugdspelers op gewestelijk niveau kunnen amper mee in 4de provinciale laat staan in 3de of 2de. Hoe moeten die eerste ploegen dan eigen jeugd overhevelen als ze zelf geen ip-jeugdspelers hebben? En ploegen in 1ste en 2 de amateur moeten al bijna voor elite-jeugdspelers kiezen als ze jeugd willen laten overkomen, alleen mag hun eigen jeugd geen elite spelen... De bollebozen van voetbal Vlaanderen mogen mij dan nu eens uitleggen, als ze niet eerst de jeugdopleidingen drastisch hervormen, hoe amateurploegen jeugdspelers van voldoende niveau (en blijkbaat liefst lokaal verankerd) moeten recruteren... Alles draait rond bescherming van de 24(?) Profclubs, en de rest moet zwijgen en doodbloeden. _________________ Iendracht forever mor fusie never! |
| 11 Sep 2023, 22:31 |
|
|
forumlegende
Lid geworden op: 16 Mei 2005, 1:47 Berichten: 3436 Leeftijd: 44 Locatie: Temse Website: http://www.eendracht-aalst.be |
Timoilsjt schreef: Neutralboy schreef: SOS amateurclubs (slot). Hoe onze clubs zelf de put graven die buitenlanders komen vullen Zes Belgische clubs uit de lagere klassen zijn in handen van buitenlanders, dat kan u al lezen in het eerste luik van onze reeks ‘SOS amateurvoetbal’. “We maken ons zorgen”, zegt Nand De Klerck, beleidsadviseur en woordvoerder van Voetbal Vlaanderen — zeg maar de voetbalbond voor de regionale ploegen. Hij roept zijn clubs op tot gezond verstand. “Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden.” Eendracht Aalst, Rupel Boom, Wezet, Virton, La Louvière Centre en Olympique Charleroi. Zes amateurclubs zijn in buitenlandse handen, waarvan twee Vlaamse clubs. Is er een probleem? “We maken ons toch wel zorgen, ja. We zien dat er een aantal clubs uit onze hoogste amateurreeksen nu in buitenlandse handen zijn gekomen. Wij vinden het heel belangrijk dat ons amateurvoetbal verbonden blijft met de plaatselijke gemeenschap, met de lokale community. En ik denk dat dan investeringen van buitenaf soms zeker welkom kunnen zijn, maar dat het toch belangrijk is dat die binding weer blijft met de lokale gemeenschap.” Heeft u enig zicht op waarom buitenlandse investeerders onze amateurclubs overnemen? “Ik denk dat het antwoord daar tweeledig is. Eén, omdat het mogelijk interessante investeringsmogelijkheden zijn. Eigenaars kunnen bepaalde spelers daar stallen om later door te gaan sluizen.” “Maar de vraag voor mij is vooral: hoe komt het zover? Omdat clubs, ook in het amateurvoetbal, vaak boven hun stand gaan leven. Ze zijn misschien iets te ambitieus. Betalen hun spelers te veel. Ze zoeken het randje op. Maar de schulden lopen ook op. Zo belanden ze in een situatie waarin ze uiteindelijk geen andere keuze meer hebben dan op zoek te gaan naar een buitenlandse investeerder die de putten mee helpt vullen. We zien nog te vaak jaren van overmoedig beleid — om het woord wanbeheer niet te gebruiken — dat niet gebeurt door buitenlandse investeerders, maar door de personen rond de kerktoren. Aan dié basis moeten we werken.” “Daarom wil ik al onze clubs oproepen: bezint eer ge begint. Denk aan wat je doelstellingen kunnen zijn op lange termijn en hoe je daar geraakt. Het is niet elke ploeg gegeven om naar eerste klasse te gaan. En da’s echt oké. Dus geef niet meer uit dan wat er binnenkomt en vergaloppeer jezelf daar ook niet in. En dan kan je echt met lokale mensen, met plaatselijke sponsors, met lokale spelers, die je uit je eigen jeugdopleiding haalt, ook een heel fantastisch mooi project op poten zetten.” Bepaalde overnemers hebben een verleden als makelaar. In Visé is de eigenlijke eigenaar nog steeds makelaar, maar worden de handtekeningen door familieleden gezet. Zijn er bepaalde dingen die de amateurvleugels kunnen doen om zulke zaken te voorkomen? “Het is zeer duidelijk omschreven in ons licentiereglement dat een club niet in handen kan zijn van makelaars. Wanneer de club een licentie zal aanvragen, zal dat ook gecontroleerd worden. En als het blijkt dat die club effectief in handen is van makelaars, dan zal de licentie niet verkregen kunnen worden.” Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak “Ik denk wel dat die streng genoeg zijn. Om in Tweede Nationale of lagere afdelingen te voetballen, moet tweederde van een raad van bestuur Belgisch zijn of in België gedomicilieerd zijn. Tachtig procent van de algemene vergadering moet Belg zijn. We hebben die regels een vijftal jaar geleden doorgevoerd. Ook in de overtuiging dat het zeer kwalijk zou zijn voor ons amateurvoetbal als clubs als vehikels gebruikt worden voor internationale spelers. Liefhebbers en jongeren moeten dat doel zeker niet dienen.” “Alleen is er ook wel een verschil tussen wat ons bondsreglement zegt en wat de burgerlijke rechtbank oordeelt. We hameren op die lokale verankering. Maar er zijn natuurlijk ook nog regels, zoals vrij verkeer van personen en van ondernemen. Soms botst dat wel eens met elkaar.” “Ik zie daar één heel groot verschil. De vergoedingen die betaald worden in het amateurvoetbal. In Eerste Nationale zijn de clubs wel verplicht om zes betaalde sportbeoefenaars te hebben — dat kost centen. Maar daar heb ik het niet over. We zien ook in lagere afdelingen veel spelers veel verdienen. Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak.” “We proberen daaraan te werken. Eerder dit jaar voerden we een hervorming door die clubs stimuleert nog maximum 100 euro per punt te betalen, met een maximumbedrag van 4.500 euro per seizoen vrij van RSZ. We merken dat er een mentaliteitswijziging heeft plaatsgevonden.” “Omdat ons amateurvoetbal zoveel mooie verhalen telt. Dié mogen we niet vergeten omwille van enkele uitzonderingen. Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden. Clubs met ambitie moeten kunnen groeien, zolang het duurzaam gebeurt. Maar ik wil ook even benadrukken dat de grote meerderheid van onze clubs net op zo’n duurzame manier probeert te werken.” “Zij investeren in een goede jeugdopleiding en laten hun eigen talenten spelen in het eerste elftal. Ik denk dat dat het model is voor onze toekomst. Zo ga je minder actief zoeken naar spelers van buitenaf die je te veel zal moeten betalen. En zo werk je via de eigen jeugd aan de lokale verbondenheid. Dát is nog altijd de belangrijkste taak voor ons amateurvoetbal.” Als ze willen dat de jeugd doorgroeit, dat ze dan eerst afspraken maken over het jeugdvoetbal. Elke goeie speler op gewestelijk niveau wordt weggeplukt dit een IP-ploeg, terwijl kleine gewestelijke ploegen eigenlijk niet over de mogelijkheden beschikken om zelf IP aan te bieden. Ploegen die IP hebben maar geen Elite verliezen hun beste spelers aan Elite ploegen. De meeste jeugdspelers op gewestelijk niveau kunnen amper mee in 4de provinciale laat staan in 3de of 2de. Hoe moeten die eerste ploegen dan eigen jeugd overhevelen als ze zelf geen ip-jeugdspelers hebben? En ploegen in 1ste en 2 de amateur moeten al bijna voor elite-jeugdspelers kiezen als ze jeugd willen laten overkomen, alleen mag hun eigen jeugd geen elite spelen... De bollebozen van voetbal Vlaanderen mogen mij dan nu eens uitleggen, als ze niet eerst de jeugdopleidingen drastisch hervormen, hoe amateurploegen jeugdspelers van voldoende niveau (en blijkbaat liefst lokaal verankerd) moeten recruteren... Alles draait rond bescherming van de 24(?) Profclubs, en de rest moet zwijgen en doodbloeden. Dat onnozel Nandje zijn fairplay sjaaltje aandoet een gaat supporteren voor de fairste jeugdploeg van het land, maar over de rest zijn mond houdt, t zou veel beter zijn. |
| 12 Sep 2023, 7:48 |
|
|
Vaste Waarde
Timoilsjt schreef: Neutralboy schreef: SOS amateurclubs (slot). Hoe onze clubs zelf de put graven die buitenlanders komen vullen Zes Belgische clubs uit de lagere klassen zijn in handen van buitenlanders, dat kan u al lezen in het eerste luik van onze reeks ‘SOS amateurvoetbal’. “We maken ons zorgen”, zegt Nand De Klerck, beleidsadviseur en woordvoerder van Voetbal Vlaanderen — zeg maar de voetbalbond voor de regionale ploegen. Hij roept zijn clubs op tot gezond verstand. “Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden.” Eendracht Aalst, Rupel Boom, Wezet, Virton, La Louvière Centre en Olympique Charleroi. Zes amateurclubs zijn in buitenlandse handen, waarvan twee Vlaamse clubs. Is er een probleem? “We maken ons toch wel zorgen, ja. We zien dat er een aantal clubs uit onze hoogste amateurreeksen nu in buitenlandse handen zijn gekomen. Wij vinden het heel belangrijk dat ons amateurvoetbal verbonden blijft met de plaatselijke gemeenschap, met de lokale community. En ik denk dat dan investeringen van buitenaf soms zeker welkom kunnen zijn, maar dat het toch belangrijk is dat die binding weer blijft met de lokale gemeenschap.” Heeft u enig zicht op waarom buitenlandse investeerders onze amateurclubs overnemen? “Ik denk dat het antwoord daar tweeledig is. Eén, omdat het mogelijk interessante investeringsmogelijkheden zijn. Eigenaars kunnen bepaalde spelers daar stallen om later door te gaan sluizen.” “Maar de vraag voor mij is vooral: hoe komt het zover? Omdat clubs, ook in het amateurvoetbal, vaak boven hun stand gaan leven. Ze zijn misschien iets te ambitieus. Betalen hun spelers te veel. Ze zoeken het randje op. Maar de schulden lopen ook op. Zo belanden ze in een situatie waarin ze uiteindelijk geen andere keuze meer hebben dan op zoek te gaan naar een buitenlandse investeerder die de putten mee helpt vullen. We zien nog te vaak jaren van overmoedig beleid — om het woord wanbeheer niet te gebruiken — dat niet gebeurt door buitenlandse investeerders, maar door de personen rond de kerktoren. Aan dié basis moeten we werken.” “Daarom wil ik al onze clubs oproepen: bezint eer ge begint. Denk aan wat je doelstellingen kunnen zijn op lange termijn en hoe je daar geraakt. Het is niet elke ploeg gegeven om naar eerste klasse te gaan. En da’s echt oké. Dus geef niet meer uit dan wat er binnenkomt en vergaloppeer jezelf daar ook niet in. En dan kan je echt met lokale mensen, met plaatselijke sponsors, met lokale spelers, die je uit je eigen jeugdopleiding haalt, ook een heel fantastisch mooi project op poten zetten.” Bepaalde overnemers hebben een verleden als makelaar. In Visé is de eigenlijke eigenaar nog steeds makelaar, maar worden de handtekeningen door familieleden gezet. Zijn er bepaalde dingen die de amateurvleugels kunnen doen om zulke zaken te voorkomen? “Het is zeer duidelijk omschreven in ons licentiereglement dat een club niet in handen kan zijn van makelaars. Wanneer de club een licentie zal aanvragen, zal dat ook gecontroleerd worden. En als het blijkt dat die club effectief in handen is van makelaars, dan zal de licentie niet verkregen kunnen worden.” Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak “Ik denk wel dat die streng genoeg zijn. Om in Tweede Nationale of lagere afdelingen te voetballen, moet tweederde van een raad van bestuur Belgisch zijn of in België gedomicilieerd zijn. Tachtig procent van de algemene vergadering moet Belg zijn. We hebben die regels een vijftal jaar geleden doorgevoerd. Ook in de overtuiging dat het zeer kwalijk zou zijn voor ons amateurvoetbal als clubs als vehikels gebruikt worden voor internationale spelers. Liefhebbers en jongeren moeten dat doel zeker niet dienen.” “Alleen is er ook wel een verschil tussen wat ons bondsreglement zegt en wat de burgerlijke rechtbank oordeelt. We hameren op die lokale verankering. Maar er zijn natuurlijk ook nog regels, zoals vrij verkeer van personen en van ondernemen. Soms botst dat wel eens met elkaar.” “Ik zie daar één heel groot verschil. De vergoedingen die betaald worden in het amateurvoetbal. In Eerste Nationale zijn de clubs wel verplicht om zes betaalde sportbeoefenaars te hebben — dat kost centen. Maar daar heb ik het niet over. We zien ook in lagere afdelingen veel spelers veel verdienen. Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak.” “We proberen daaraan te werken. Eerder dit jaar voerden we een hervorming door die clubs stimuleert nog maximum 100 euro per punt te betalen, met een maximumbedrag van 4.500 euro per seizoen vrij van RSZ. We merken dat er een mentaliteitswijziging heeft plaatsgevonden.” “Omdat ons amateurvoetbal zoveel mooie verhalen telt. Dié mogen we niet vergeten omwille van enkele uitzonderingen. Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden. Clubs met ambitie moeten kunnen groeien, zolang het duurzaam gebeurt. Maar ik wil ook even benadrukken dat de grote meerderheid van onze clubs net op zo’n duurzame manier probeert te werken.” “Zij investeren in een goede jeugdopleiding en laten hun eigen talenten spelen in het eerste elftal. Ik denk dat dat het model is voor onze toekomst. Zo ga je minder actief zoeken naar spelers van buitenaf die je te veel zal moeten betalen. En zo werk je via de eigen jeugd aan de lokale verbondenheid. Dát is nog altijd de belangrijkste taak voor ons amateurvoetbal.” Als ze willen dat de jeugd doorgroeit, dat ze dan eerst afspraken maken over het jeugdvoetbal. Elke goeie speler op gewestelijk niveau wordt weggeplukt dit een IP-ploeg, terwijl kleine gewestelijke ploegen eigenlijk niet over de mogelijkheden beschikken om zelf IP aan te bieden. Ploegen die IP hebben maar geen Elite verliezen hun beste spelers aan Elite ploegen. De meeste jeugdspelers op gewestelijk niveau kunnen amper mee in 4de provinciale laat staan in 3de of 2de. Hoe moeten die eerste ploegen dan eigen jeugd overhevelen als ze zelf geen ip-jeugdspelers hebben? En ploegen in 1ste en 2 de amateur moeten al bijna voor elite-jeugdspelers kiezen als ze jeugd willen laten overkomen, alleen mag hun eigen jeugd geen elite spelen... De bollebozen van voetbal Vlaanderen mogen mij dan nu eens uitleggen, als ze niet eerst de jeugdopleidingen drastisch hervormen, hoe amateurploegen jeugdspelers van voldoende niveau (en blijkbaat liefst lokaal verankerd) moeten recruteren... Alles draait rond bescherming van de 24(?) Profclubs, en de rest moet zwijgen en doodbloeden. Stuur een mail naar die Nand De Klerck en vraag het hem. Je vindt zijn e-mailadres op deze webpagina: https://www.voetbalvlaanderen.be/over-o ... catie-pers |
| 12 Sep 2023, 9:47 |
|
|
forumlegende
filip.dhose schreef: Timoilsjt schreef: Neutralboy schreef: SOS amateurclubs (slot). Hoe onze clubs zelf de put graven die buitenlanders komen vullen Zes Belgische clubs uit de lagere klassen zijn in handen van buitenlanders, dat kan u al lezen in het eerste luik van onze reeks ‘SOS amateurvoetbal’. “We maken ons zorgen”, zegt Nand De Klerck, beleidsadviseur en woordvoerder van Voetbal Vlaanderen — zeg maar de voetbalbond voor de regionale ploegen. Hij roept zijn clubs op tot gezond verstand. “Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden.” Eendracht Aalst, Rupel Boom, Wezet, Virton, La Louvière Centre en Olympique Charleroi. Zes amateurclubs zijn in buitenlandse handen, waarvan twee Vlaamse clubs. Is er een probleem? “We maken ons toch wel zorgen, ja. We zien dat er een aantal clubs uit onze hoogste amateurreeksen nu in buitenlandse handen zijn gekomen. Wij vinden het heel belangrijk dat ons amateurvoetbal verbonden blijft met de plaatselijke gemeenschap, met de lokale community. En ik denk dat dan investeringen van buitenaf soms zeker welkom kunnen zijn, maar dat het toch belangrijk is dat die binding weer blijft met de lokale gemeenschap.” Heeft u enig zicht op waarom buitenlandse investeerders onze amateurclubs overnemen? “Ik denk dat het antwoord daar tweeledig is. Eén, omdat het mogelijk interessante investeringsmogelijkheden zijn. Eigenaars kunnen bepaalde spelers daar stallen om later door te gaan sluizen.” “Maar de vraag voor mij is vooral: hoe komt het zover? Omdat clubs, ook in het amateurvoetbal, vaak boven hun stand gaan leven. Ze zijn misschien iets te ambitieus. Betalen hun spelers te veel. Ze zoeken het randje op. Maar de schulden lopen ook op. Zo belanden ze in een situatie waarin ze uiteindelijk geen andere keuze meer hebben dan op zoek te gaan naar een buitenlandse investeerder die de putten mee helpt vullen. We zien nog te vaak jaren van overmoedig beleid — om het woord wanbeheer niet te gebruiken — dat niet gebeurt door buitenlandse investeerders, maar door de personen rond de kerktoren. Aan dié basis moeten we werken.” “Daarom wil ik al onze clubs oproepen: bezint eer ge begint. Denk aan wat je doelstellingen kunnen zijn op lange termijn en hoe je daar geraakt. Het is niet elke ploeg gegeven om naar eerste klasse te gaan. En da’s echt oké. Dus geef niet meer uit dan wat er binnenkomt en vergaloppeer jezelf daar ook niet in. En dan kan je echt met lokale mensen, met plaatselijke sponsors, met lokale spelers, die je uit je eigen jeugdopleiding haalt, ook een heel fantastisch mooi project op poten zetten.” Bepaalde overnemers hebben een verleden als makelaar. In Visé is de eigenlijke eigenaar nog steeds makelaar, maar worden de handtekeningen door familieleden gezet. Zijn er bepaalde dingen die de amateurvleugels kunnen doen om zulke zaken te voorkomen? “Het is zeer duidelijk omschreven in ons licentiereglement dat een club niet in handen kan zijn van makelaars. Wanneer de club een licentie zal aanvragen, zal dat ook gecontroleerd worden. En als het blijkt dat die club effectief in handen is van makelaars, dan zal de licentie niet verkregen kunnen worden.” Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak “Ik denk wel dat die streng genoeg zijn. Om in Tweede Nationale of lagere afdelingen te voetballen, moet tweederde van een raad van bestuur Belgisch zijn of in België gedomicilieerd zijn. Tachtig procent van de algemene vergadering moet Belg zijn. We hebben die regels een vijftal jaar geleden doorgevoerd. Ook in de overtuiging dat het zeer kwalijk zou zijn voor ons amateurvoetbal als clubs als vehikels gebruikt worden voor internationale spelers. Liefhebbers en jongeren moeten dat doel zeker niet dienen.” “Alleen is er ook wel een verschil tussen wat ons bondsreglement zegt en wat de burgerlijke rechtbank oordeelt. We hameren op die lokale verankering. Maar er zijn natuurlijk ook nog regels, zoals vrij verkeer van personen en van ondernemen. Soms botst dat wel eens met elkaar.” “Ik zie daar één heel groot verschil. De vergoedingen die betaald worden in het amateurvoetbal. In Eerste Nationale zijn de clubs wel verplicht om zes betaalde sportbeoefenaars te hebben — dat kost centen. Maar daar heb ik het niet over. We zien ook in lagere afdelingen veel spelers veel verdienen. Een speler die op het hoogste amateurniveau in Nederland speelt, verdient misschien 300 euro per maand. In België is 3.000 per maand allesbehalve een uitzondering. Daar begint de financiële miserie vaak.” “We proberen daaraan te werken. Eerder dit jaar voerden we een hervorming door die clubs stimuleert nog maximum 100 euro per punt te betalen, met een maximumbedrag van 4.500 euro per seizoen vrij van RSZ. We merken dat er een mentaliteitswijziging heeft plaatsgevonden.” “Omdat ons amateurvoetbal zoveel mooie verhalen telt. Dié mogen we niet vergeten omwille van enkele uitzonderingen. Laat ons het amateurvoetbal zo puur mogelijk houden. Clubs met ambitie moeten kunnen groeien, zolang het duurzaam gebeurt. Maar ik wil ook even benadrukken dat de grote meerderheid van onze clubs net op zo’n duurzame manier probeert te werken.” “Zij investeren in een goede jeugdopleiding en laten hun eigen talenten spelen in het eerste elftal. Ik denk dat dat het model is voor onze toekomst. Zo ga je minder actief zoeken naar spelers van buitenaf die je te veel zal moeten betalen. En zo werk je via de eigen jeugd aan de lokale verbondenheid. Dát is nog altijd de belangrijkste taak voor ons amateurvoetbal.” Als ze willen dat de jeugd doorgroeit, dat ze dan eerst afspraken maken over het jeugdvoetbal. Elke goeie speler op gewestelijk niveau wordt weggeplukt dit een IP-ploeg, terwijl kleine gewestelijke ploegen eigenlijk niet over de mogelijkheden beschikken om zelf IP aan te bieden. Ploegen die IP hebben maar geen Elite verliezen hun beste spelers aan Elite ploegen. De meeste jeugdspelers op gewestelijk niveau kunnen amper mee in 4de provinciale laat staan in 3de of 2de. Hoe moeten die eerste ploegen dan eigen jeugd overhevelen als ze zelf geen ip-jeugdspelers hebben? En ploegen in 1ste en 2 de amateur moeten al bijna voor elite-jeugdspelers kiezen als ze jeugd willen laten overkomen, alleen mag hun eigen jeugd geen elite spelen... De bollebozen van voetbal Vlaanderen mogen mij dan nu eens uitleggen, als ze niet eerst de jeugdopleidingen drastisch hervormen, hoe amateurploegen jeugdspelers van voldoende niveau (en blijkbaat liefst lokaal verankerd) moeten recruteren... Alles draait rond bescherming van de 24(?) Profclubs, en de rest moet zwijgen en doodbloeden. Stuur een mail naar die Nand De Klerck en vraag het hem. Je vindt zijn e-mailadres op deze webpagina: https://www.voetbalvlaanderen.be/over-o ... catie-pers Leuk voorstel maar ik ga mij niet moeien in die wespennest. _________________ Iendracht forever mor fusie never! |
| 12 Sep 2023, 10:15 |
|
|
Vaste Waarde
Stuur een mail naar die Nand De Klerck en vraag het hem. Je vindt zijn e-mailadres op deze webpagina:
https://www.voetbalvlaanderen.be/over-o ... catie-pers[/quote] Leuk voorstel maar ik ga mij niet moeien in die wespennest.[/quote] Je zou nog kunnen verwonderd zijn over de positieve respons. Ik ben en blijf ervan overtuigd dat die top van Voetbal Vlaanderen het wel goed meent met ons (jeugd)voetbal, en ze beseffen volgens mij dat ze niet vanuit eigen inzicht alle signalen van de basis kunnen oppikken. Daarom staan ze wel open voor suggesties. Ik heb hen een drietal jaar geleden eens een mail gestuurd over de absurditeit van een nationale Eerste Amateur (amateurvoetbal is in ons complexe België immers een gemeenschapsbevoegdheid), en heb daar toen een zeer vriendelijke reactie op gekregen. En kijk, vijf jaar later zal 1 Amateur gesplitst worden! Of dat door mijn mail is, is natuurlijk een andere vraag, zo pretentieus ben ik nu ook weer niet. Wie niet waagt, blijft maagd! ![]() |
| 12 Sep 2023, 11:36 |
|
|
nieuw in de eerste ploeg
Eendracht Aalst ontsloeg coach Carl De Geyseleer al na twee speeldagen. Tegelijkertijd ontplofte de bom in het Pierre Cornelisstadion toen het gros van de spelersgroep weigerde te trainen wegens achterstallige betalingen. Sportief manager Kevin Mirallas toonde begrip, maar vroeg de groep om een unanieme beslissing te nemen. Een handvol buitenlandse spelers weigerde zich aan te sluiten bij de staking. Het liep vervolgens uit de hand toen de spelers zelfs fysiek bedreigd werden door Turkse medewerkers, die eisten dat de training zou starten.
|
| 14 Sep 2023, 22:47 |
|
|
Reserve
Feest! Nu zitten er al doemdenkers bij de spelerskern …
|
| 14 Sep 2023, 22:57 |
|
|
forumlegende
iendrachter schreef: Eendracht Aalst ontsloeg coach Carl De Geyseleer al na twee speeldagen. Tegelijkertijd ontplofte de bom in het Pierre Cornelisstadion toen het gros van de spelersgroep weigerde te trainen wegens achterstallige betalingen. Sportief manager Kevin Mirallas toonde begrip, maar vroeg de groep om een unanieme beslissing te nemen. Een handvol buitenlandse spelers weigerde zich aan te sluiten bij de staking. Het liep vervolgens uit de hand toen de spelers zelfs fysiek bedreigd werden door Turkse medewerkers, die eisten dat de training zou starten. Tweespalt in de spelersgroep. Dat was ook iets waar je je horloge kon op gelijk zetten . En spelers fysiek bedreigd. Maar hé, alles normaal toch.Nu is het wachten tot de buitenlandse handpop van de turkse makelaars arriveert in de Bredestraat. ![]() _________________ "Denk bij iedere afdruk aan het milieu..." "Negativisme zit in de genen..." |
| 14 Sep 2023, 23:20 |
|
|
forumlegende
Toffe bende die 'overnemers'...maar hey, zolang we ons pintje kunnen drinken is alles ok!
|
| 15 Sep 2023, 1:33 |
|
|
Junior
Lid geworden op: 24 Sep 2022, 12:54 Berichten: 205 Leeftijd: 71 Locatie: Kreta |
Evana Vantjen, eije aal nen Turksen woerdenboek gekocht e. ?
|
| 15 Sep 2023, 5:08 |
|
|
Reserve Lid geworden op: 12 Aug 2011, 11:15 Berichten: 286 Locatie: Lebbeke |
El Corredor (Light) schreef: iendrachter schreef: Eendracht Aalst ontsloeg coach Carl De Geyseleer al na twee speeldagen. Tegelijkertijd ontplofte de bom in het Pierre Cornelisstadion toen het gros van de spelersgroep weigerde te trainen wegens achterstallige betalingen. Sportief manager Kevin Mirallas toonde begrip, maar vroeg de groep om een unanieme beslissing te nemen. Een handvol buitenlandse spelers weigerde zich aan te sluiten bij de staking. Het liep vervolgens uit de hand toen de spelers zelfs fysiek bedreigd werden door Turkse medewerkers, die eisten dat de training zou starten. Tweespalt in de spelersgroep. Dat was ook iets waar je je horloge kon op gelijk zetten . En spelers fysiek bedreigd. Maar hé, alles normaal toch.Nu is het wachten tot de buitenlandse handpop van de turkse makelaars arriveert in de Bredestraat. ![]() als ik sommige reacties op FB lees is het zelfs normaal dat de overname nog niet rond is. wie of wat overneemt is van geen belang als we maar niet failliet gaan en een vreemdelingenlegioen hebben is ook wel ok. Gewoein doen kan ni in Oilsjt. |
| 15 Sep 2023, 9:03 |
|
|
Freak
wit of zwert ein
|
| 15 Sep 2023, 9:17 |
|
|
Nationale Ploeg Lid geworden op: 12 Jan 2008, 17:55 Berichten: 2308 Leeftijd: 41 Locatie: Aalst |
Ik zal mij al ne fez kopen voor carnaval.
|
| 15 Sep 2023, 9:33 |
|
| Pagina 426 van 497 |
[ 7452 berichten ] | Ga naar pagina Vorige 1 … 424 425 426 427 428 … 497 Volgende |